Czas szybko leci. Dziś już nikt – poza niektórymi osobami ze starej gwardii – nie podnosi argumentów w stylu:
nie fotografuję Sony bo oni produkują telewizory a nie aparaty.
Możliwe, że nawet nie pamiętacie tych słów, ale zapewniam szanownych czytelników, że gdy pierwsze bezlusterkowe Alfy 7 i 9 torowały drogę bezlusterkowej rewolucji, wielu fotografów tkwiło w świecie zimnej wojny między Canonem i Nikonem.
Tym razem proponuję mały przegląd dokonań Sony sprzed ery mocowania E. Podobną historię przeczytacie w artykule o najwyższych modelach Canona 1D. Zobaczycie, że szybki podbój rynku aparatów nie wziął się w tym przypadku z niczego. Dodatkowym motywatorem jest moja osobista fascynacja innowacyjnością Sony w świecie foto. Widać ją także na przykładzie aparatów kompaktowych tejże kompanii.
Nowoczesne lustrzanki Sony
Przed erą bezlusterkowców Sony produkowało lustrzanki cyfrowe (DSLR) oraz aparaty z półprzepuszczalnym lustrem (DSLT) oparte na bagnecie A (A-mount). Wcześniej Sony przejęło dział aparatów od Konica Minolta, co pozwoliło firmie wejść na rynek lustrzanek.
Termin półprzepuszczalne lustro już może budzić podejrzenie, że Sony nie szło standardową drogą. Co zresztą za chwilę sami zobaczycie.
Lustrzanki DSLR Sony (2006–2009)
Po przejęciu Konica Minolta, Sony rozpoczęło produkcję lustrzanek z bagnetem A, kompatybilnych z obiektywami Minolty. Modele te stały się fundamentem linii Sony Alpha.
Sony Alpha DSLR-A100 (2006) to pierwsza lustrzanka Sony. Aparat ten posiadał matrycę 10,2 Mpix, system stabilizacji obrazu SteadyShot oraz możliwość współpracy z obiektywami Minolty. Był przeznaczony dla entuzjastów fotografii, którzy szukali przystępnego sprzętu.
Sony Alpha DSLR-A700 (2007) był modelem skierowanym do bardziej zaawansowanych użytkowników. Wprowadzono matrycę CMOS Exmor 12,2 Mpix, lepszy autofocus oraz solidną, uszczelnioną obudowę ze stopu magnezu. Był to jeden z pierwszych poważnych modeli dla fotografów hobbystów.
Sony Alpha DSLR-A900 (2008) to pierwsza pełnoklatkowa lustrzanka cyfrowa Sony. Została wyposażona w matrycę CMOS 24,6 Mpix, co w tamtym czasie było rekordową rozdzielczością. Dwa procesory BIONZ zapewniały doskonałą jakość obrazu. Był to aparat przeznaczony dla profesjonalistów, który stał się konkurencją dla pełnoklatkowych modeli Canona i Nikona.
Sony Alpha DSLR-A850 (2009) to tańsza wersja modelu A900, która miała niemal identyczne parametry, w tym pełnoklatkową matrycę 24,6 Mpix. Główna różnica polegała na nieco gorszym wizjerze (98% pokrycia kadru) i braku niektórych zaawansowanych funkcji.
Jeśli zauważacie tu jakieś podobieństwo do dzisiejszego nazewnictwa linii Sony A1, A7 i A9 to już wiecie skąd się wzięła ta numeracja.
Lustrzanki Sony z Półprzepuszczalnym Lustrem (2010–2016)
W 2010 roku Sony zaprezentowało technologię SLT (Single-Lens Translucent), która zastąpiła tradycyjne lustra stosowane w lustrzankach. Lustro w tych aparatach było półprzepuszczalne, co pozwoliło na szybszy autofocus oraz możliwość ciągłego podglądu na żywo.
Sony Alpha SLT-A33 (2010) był pierwszym aparatem z półprzepuszczalnym lustrem. Posiadał matrycę 14,2 Mpix oraz oferował możliwość robienia zdjęć seryjnych z prędkością 7 klatek na sekundę. Ten przełomowy model pokazał, że Sony idzie w nowym kierunku.
Sony Alpha SLT-A55 (2010) to bardziej zaawansowana wersja modelu A33. W aparacie zainstalowano matrycę 16,2 Mpix oraz system pozwalający na wykonywanie zdjęć seryjnych z prędkością 10 klatek na sekundę. Był to przełomowy model, który dzięki technologii SLT oferował lepszy autofocus, także podczas nagrywania filmów.
Sony Alpha SLT-A65 (2011) był aparatem z matrycą 24,3 Mpix. Wyróżniał się elektronicznym wizjerem OLED o wysokiej rozdzielczości, który pozwalał lepiej kontrolować ekspozycję. Dzięki półprzepuszczalnemu lustrze autofocus działał nawet podczas filmowania, co było ogromną zaletą.
Sony Alpha SLT-A77 (2011) to flagowy model SLT skierowany do profesjonalnych użytkowników. Aparat był wyposażony w matrycę 24,3 Mpix oraz zaawansowany system autofocusa z 19-punktowym czujnikiem detekcji fazy. Szybkość zdjęć seryjnych wynosiła 12 klatek na sekundę, co czyniło go idealnym do fotografii sportowej i przyrodniczej.
Sony Alpha SLT-A99 (2012) był pierwszym pełnoklatkowym aparatem z technologią SLT. Aparat posiadał matrycę 24,3 Mpix oraz zaawansowany system autofocusa. Był to model kierowany do profesjonalistów, szczególnie fotografów ślubnych i krajobrazowych. Możliwość rejestrowania wideo w wysokiej jakości oraz szybkość działania sprawiły, że stał się on jednym z ulubionych aparatów w swojej klasie.
Sony Alpha SLT-A58 (2013) to model przeznaczony dla początkujących użytkowników. Posiadał matrycę 20,1 Mpix oraz funkcje, które umożliwiały łatwiejszą obsługę dla amatorów. Była to tańsza alternatywa dla bardziej zaawansowanych modeli SLT.
Sony Alpha SLT-A77 II (2014) był następcą popularnego modelu A77. Wprowadzono system 79-punktowego autofocusa z funkcją śledzenia obiektów. Aparat posiadał matrycę 24,3 Mpix i umożliwiał robienie zdjęć seryjnych z prędkością 12 klatek na sekundę. Był to model skierowany do fotografów sportowych i przyrodniczych.
Sony Alpha SLT-A99 II (2016) to najbardziej zaawansowany model z półprzepuszczalnym lustrem. Został wyposażony w pełnoklatkową matrycę 42,4 Mpix, co pozwalało na uzyskanie wyjątkowej jakości zdjęć. Hybrydowy autofocus łączył 399 punktów detekcji fazy, co gwarantowało szybkie ustawienie ostrości. Był to jeden z ostatnich modeli z bagnetem A, ponieważ Sony zaczęło rozwijać system bezlusterkowców z bagnetem E.
„Fotografia ślubna od A do Z”
Robić mniej za więcej – to takie moje firmowe motto. Obiecałem sobie sprawdzić czy tak się da. Przy okazji odkryłem, że robiąc mniej ślubów za wyższe stawki więcej zostanie mi w kieszeni.
Flagowe modele Sony:
Sony Alpha DSLR-A900 – pierwsza pełnoklatkowa lustrzanka Sony, która była konkurencją dla Canona i Nikona.
Sony Alpha SLT-A77 i SLT-A77 II – flagowe modele APS-C z szybkim autofokusem i zdjęciami seryjnymi.
Sony Alpha SLT-A99 i SLT-A99 II – pełnoklatkowe modele z półprzepuszczalnym lustrem, oferujące wysoką jakość obrazu i szybką pracę autofocusa.
Sony zakończyło produkcję lustrzanek z bagnetem A w momencie, gdy technologia bezlusterkowców (bagnet E) okazała się bardziej perspektywiczna. Dziś to właśnie bezlusterkowce Sony Alpha A7 i A9 cieszą się największą popularnością na rynku aparatów pełnoklatkowych.
Jednak modele lustrzanek DSLR i SLT Sony wciąż są cenione przez wielu profesjonalistów oraz pasjonatów fotografii, którzy korzystają z nich do dzisiaj. Wiele z tych aparatów można znaleźć na rynku wtórnym, gdzie nadal oferują one doskonałą jakość obrazu i niezawodność.
Podsumowanie
Lustrzanki Sony, zarówno klasyczne DSLR, jak i aparaty SLT z półprzepuszczalnym lustrem, odegrały kluczową rolę w historii fotografii cyfrowej. Wyróżniały się nowoczesnymi technologiami, takimi jak stabilizacja obrazu w korpusie (SteadyShot), matryce pełnoklatkowe oraz półprzepuszczalne lustro SLT, które pozwalało na ciągłe działanie autofocusa.
Przykład rozwoju Sony może być cenną lekcją biznesu dla fotografów. Starając się wejść na rynek nie dostarczajmy zdjęć takich jakie robią inni fotografowie. Starając się być takim samym w rezultacie stajesz się jednym z trybików w szarym tłumie. Idąc inną drogą, w dłuższej perspektywie zostaniesz zauważony.