Historia linii aparatów Canon EOS-1: Od analogowego giganta do cyfrowego bezlusterkowca Canon R1
Mimo, że rynek nie zareagował wstrzymaniem oddechu gdy Canon pokazał światu najnowszy model czyli (Canon R1) to jednak osobiście uważam, że warto zawsze z większą uwagą śledzić to co producenci pokazują w swoich flagowcach.
Są w nich rozwiązania, które prędzej czy później trafią do modeli niższych rzędów. Jednak ważniejsze jest to jak wykonane są te aparaty. Zwykle projektuje się je do pracy najtrudniejszych warunkach. Być może R1 cierpi na syndrom swojego starszego brata R3 (na pierwszy rzut oka są bardzo podobne i adresowane do zbliżonej grupy docelowej), ale korzeniami nawiązuje do niesamowicie barwnej rodziny.
Linia Canon EOS-1 to jedna z najważniejszych serii aparatów fotograficznych w historii fotografii profesjonalnej. Od pierwszego modelu analogowego z 1989 roku, seria EOS-1 była symbolem niezawodności, szybkości i najwyższej technologii. Oto historia każdego modelu z tej legendarnej serii oraz przegląd kluczowych zmian, jakie wprowadzał każdy z nich.
1. Canon EOS-1 (1989)
Typ: Analogowy (film 35 mm)
Najważniejsze zmiany:
- Początek serii EOS-1 – Pierwszy aparat z serii profesjonalnej EOS, przeznaczony głównie dla fotografów sportowych, reportażowych i prasowych.
- Autofocus (AF) nowej generacji – Szybszy i bardziej precyzyjny system autofokusa w porównaniu do innych aparatów ze swojej epoki.
- Ergonomia – Ustandaryzowano układ przycisków, przez co EOS-1 stał się wzorem dla przyszłych modeli.
EOS-1 wyznaczył standardy dla przyszłych modeli, koncentrując się na wytrzymałości, niezawodności i szybkości. Warto dodać, że był też hitem sprzedażowym. Zastąpił go aparat nazywany „n-ką”.
2. Canon EOS-1N (1994)
Typ: Analogowy (film 35 mm)
Najważniejsze zmiany:
- Poprawiony system AF – 5-punktowy system autofokusa (zamiast jednego punktu w EOS-1).
- Szybszy tryb zdjęć seryjnych – Do 6 klatek na sekundę (z battery gripem).
- Lepsza odporność na warunki atmosferyczne – Jeszcze większa szczelność korpusu.
- Ulepszona ergonomia – Poprawiony układ przycisków i czytelniejszy interfejs użytkownika.
EOS-1N to ewolucja poprzednika, z większym naciskiem na szybkość, precyzję autofokusa i wygodę użytkowania.
3. Canon EOS-1V (2000)
Typ: Analogowy (film 35 mm)
Najważniejsze zmiany:
- Najlepszy analogowy EOS – EOS-1V był szczytem osiągnięć w dziedzinie aparatów analogowych.
- 61-punktowy autofokus – Jeden z najbardziej zaawansowanych systemów AF swoich czasów.
- Niesamowita szybkość – 10 klatek na sekundę (z gripem).
- Pełna komunikacja cyfrowa – Możliwość współpracy z systemem EX Speedlite, co czyniło EOS-1V bardziej kompatybilnym z przyszłymi akcesoriami cyfrowymi.
EOS-1V to ostatni profesjonalny aparat analogowy z serii EOS i do dziś jest ceniony przez fanów fotografii analogowej. Do dziś trzyma wartość około 2-3 tysięcy złotych.
4. Canon EOS-1D (2001)
Typ: Cyfrowa lustrzanka (APS-H, 1.3x crop)
Najważniejsze zmiany:
- Pierwsza cyfrowa lustrzanka z serii EOS-1 – Rewolucja w profesjonalnej fotografii.
- 4,1 MP matryca CCD – Pierwszy model z sensorem cyfrowym.
- Szybkość – Do 8 klatek na sekundę, co było bezkonkurencyjne w 2001 roku.
EOS-1D wyznaczył początek nowej ery – era fotografii cyfrowej na poziomie profesjonalnym. Bardzo ciężko ustrzelić ten model. Kolejne generacje cyfrowych jedynek można wyłowić w kilka minut, ale oryginalna 1D z matrycą APS-H jest praktycznie nie do zdobycia. Magia 4 megapikselowej matrycy CCD musi mieć coś z tym wspólnego.
5. Canon EOS-1Ds (2002)
Typ: Cyfrowa lustrzanka (pełna klatka)
Najważniejsze zmiany:
- Pełna klatka (Full Frame, 35 mm) – Pierwsza cyfrowa lustrzanka Canon z pełnoklatkową matrycą.
- 11,1 MP matryca – Zwiększona rozdzielczość, idealna do zastosowań studyjnych i komercyjnych.
Canon w tamtych czasach stosował rozróżnienie w serii 1D, aparaty z dopiskiem S miały nieco więcej pikseli i większą matrycę, przez co śmiało spełniały oczekiwania fotografów studyjnych czy nawet ślubnych. Chociaż ci ostatni częściej sięgali po leżące półkę niżej modele Canon 5D.
6. Canon EOS-1D Mark II, EOS-1Ds Mark II i EOS-1D Mark II N (2004-2005)
Typ: Cyfrowe lustrzanki (APS-H i Full Frame)
Najważniejsze zmiany:
- Wyższe rozdzielczości – EOS-1Ds Mark II miał matrycę 16,7 MP (FF), a EOS-1D Mark II – 8,2 MP (APS-H).
- Szybszy autofokus i tryb seryjny – Do 8,5 kl./s.
- Dwa procesory DIGIC II – Szybsze przetwarzanie danych i większa wydajność.
Druga generacja cyfrowych jedynek to już etap wojny na rozdzielczości toczonej z Nikonem. W tej epoce pojawił się aparat o najdłuższej nazwie Canon 1D mark II N, który literką nawiązywał do historii z 1994 czyli modelu, który zastąpił pierwszy aparat oznaczony cyfrą 1.
7. Canon EOS-1D Mark III i EOS-1Ds Mark III (2007)
Najważniejsze zmiany:
- Matryca 21,1 MP (FF) i 10,1 MP (APS-H)
- Lepsze zarządzanie szumami
- Live View – Po raz pierwszy funkcja Live View w serii EOS-1.
Dla modeli studyjnych to już koniec historii. S-ka nie doczekała się czwartej generacji. Za to w Linii 1Dx połączono już zastosowanie studyjne i reporterskie. Od 1DX zaczęła się epoka uniwersalnych aparatów.
8. Canon EOS-1D Mark IV (2009)
Najważniejsze zmiany:
- Matryca 16,1 MP (APS-H)
- Lepsza praca na wysokim ISO
- Zwiększona szybkość AF i zdjęć seryjnych (10 kl./s)
Matryca wielkości ASP-H to eksperyment, który nie przetrwał próby czasu. Trochę szkoda, bo mnożnik x1,3 to zawsze ciut lepiej niż to co mamy w APS-C x1,6.
9. Canon EOS-1D X (2011)
Najważniejsze zmiany:
- Połączenie serii 1D i 1Ds
- 18,1 MP pełna klatka
- Szybkość 12 kl./s
Pancerne wykonanie i odporność na wszelkie niedogodności jakie mogą czekać fotografa. Legenda w nowym wydaniu.
10. Canon EOS-1D X Mark II (2016)
Najważniejsze zmiany:
- 20,2 MP Full Frame
- Szybkość 14 kl./s
- Filmy 4K
Trzeba pamiętać, że był to już czas intensywnego rozwoju YouTube i wielu twórców szukało narzędzi, które pozwolą im kręcić profesjonalne produkcje. Stąd Canon 1Dx II stał się już bardziej multimedialny od poprzedników.
11. Canon EOS-1D X Mark III (2020)
Najważniejsze zmiany:
- 20,1 MP Full Frame
- Video 5,5K RAW
- 16 kl./s z lustrem i 20 kl./s z live view
EOS-1D X Mark III to ostatni przedstawiciel lustrzanek w tej serii, który łączył najnowsze technologie przed przejściem do bezlusterkowców. Właściwie od bezlusterkowca różni go jedyne lustro. Rewelacyjny aparat także z dzisiejszej perspektywy.
12. Canon R1
Typ: Bezlusterkowiec Full Frame
Najważniejsze zmiany
- Błyskawiczny AF oparty na AI – Śledzenie twarzy, oka, zwierząt, pojazdów.
- Fotografia i filmowanie 6K
- Elektroniczna migawka bez „rolling shutter” – Brak zakłóceń przy fotografowaniu szybko poruszających się obiektów.
Canonowska odpowiedź na modele Sony A1 i A1 ii. Już choćby na tym przykładzie widać jak różnią się filozofie obydwu liderów rynku. R1 ma 24 megapiksele i jest aparatem przeznaczonym do sportu, lub zadań związanych z akcją. A1 ii z kolei może służyć do wszystkiego, od akcji po studio. Dodatkowo jest aparatem nie wyróżniającym się wielkością, ale o tych różnicach przyjdzie nam jeszcze pisać na blogu Niezłych. Jeśli już Was ciągnie w stronę Sony to polecam wpis o modelach sprzed ery bezlusterkowców Sony.
Podsumowanie
Seria Canon EOS-1 to symbol doskonałości, od pierwszego modelu analogowego z 1989 roku po najnowszy Canon R1. Na przestrzeni 35 lat Canon nieustannie podnosił poprzeczkę, wprowadzając nowoczesne technologie. Canon R1 jako bezlusterkowiec zainaugurował nową erę profesjonalnej fotografii (nieco tylko przyspieszoną przez Canona R3), utrzymując wszystkie atrybuty, które uczyniły serię EOS-1 kultową – trwałość, szybkość i niezawodność.
Jeśli będziecie mieli kiedykolwiek okazję nabyć ten czy inny model z serii 1 to polecam by skorzystać z takiej okazji. Nawet jeśli będzie to kilka lat po premierze.