Dragged shutter effect {Techniki fotograficzne #2}
Jeśli szukasz sposobu na pokazanie atmosfery prawdziwej imprezy na zdjęciach to jesteś w dobrym miejscu. W drugim odcinku cyklu “Techniki fotograficzne” omówimy sobie sposób – na imprezowe foty – zwany Dragged Shutter Effect.
Często wykorzystuje się go podczas fotografowania wesel, ale z powodzeniem można zastosować go w fotografii klubowej oraz przy różnego rodzaju eventach.
Zanim oddam głos dzisiejszemu ekspertowi od zdjęć imprezowych, muszę polecić pierwszy odcinek serii, którym omawialiśmy zdjęcia sylwetkowe.
Imprezowe zdjęcia z wesel – jak je robić?
Wszystkiego dowiemy się dzięki uprzejmości Wojtka Długosza z Fabryki Kreatywnej.
Niezłe Aparaty: Na Instagramie Fabryki Kreatywnej często widać zdjęcia z wesel, na których dużą rolę odgrywają rozmyte światła w tle lub na pierwszym planie. Co to za efekt?
Wojtek Długosz: Dragged shutter effect, czyli fleszem po oczach, ale na długim czasie.
Niezłe Aparaty: Jak się robi takie zdjęcia?
Wojtek Długosz: Z jednej strony prosto, z drugiej, trzeba wyczuć idealnie moment i wiedzieć co zrobić z aparatem, gdy migawka już “kliknie”, ale po kolei.
Dragged shutter effect najczęściej uzyskuje się poprzez naświetlenie klatki dla długim czasie (od 1/10 s w górę), z błyskiem.
Lampę błyskową najczęściej kierujemy na wprost. Zdjęcia zrobione w ten sposób odznacza wyjątkowy dynamizm ale też pewna przypadkowość, którą trzeba polubić i po czasie spróbować chociaż w pewnym stopniu kontrolować.
Niezłe Aparaty: Jakie są idealne warunki do wykonania takiego zdjęcia?
Wojtek Długosz: Najczęściej robię je w nocy lub w pomieszczeniu z ciemnymi ścianami, ewentualnie małą ilością światła zastanego – wtedy najłatwiej o kontrolę nad efektem.
Nie może być całkowicie ciemno – potrzebujemy przynajmniej jednego źródła światła zastanego, dzięki któremu powstaną świetlne mazy na naszej fotografii.
Niezłe Aparaty: Ok, ale jakie są to sytuacje w praktyce?
Wojtek Długosz: Przeróżne, od zdjęć z parkietu, przez portrety we wnętrzu, zdjęcia ze sztucznymi ogniami, po zdjęcia w plenerze w nocy.
Niezłe Aparaty: Jakich ustawień aparatu najczęściej używasz do takich zdjęć z wesela?
Wojtek Długosz: Kluczową kwestią w procesie są ustawienia aparatu. Uproszczę to najbardziej jak mogę. Co prawda nie ma złotego środka, ale u mnie najczęstsze ustawienia to:
czas naświetlania: 1/2s
przysłona: f/ 8.0
ISO: 100
lampa błyskowa: 1/8 mocy
Niezłe Aparaty: Jakim sprzętem robisz swoje zdjęcia?
Wojtek Długosz: aparat Nikon D750 + obiektyw Sigma A 35 + lampa błyskowa Nikon SB-910
W przypadku innego aparatu, innej matrycy, innej lampy, innych warunków zastanych ustawienia mogą się różnić, czasami znacznie – dlatego to jedynie baza wyjściowa, od której można zacząć eksperymentować.
Niezłe Aparaty: Czy są jakieś triki, o których warto pamiętać wykonując zdjęcie techniką Dragged Shutter Effect?
Wojtek Długosz: Tak. Drugą, równie istotną częścią tej techniki jest ruch aparatem. W ciągu relatywnie krótkiego czasu (1/10″ czasem do 2″) trzeba za pomocą ruchu aparatem “wyrysować” pożądany wzór.
“Rysujemy”, czyli poruszamy aparatem w ten sposób, żeby rozmazać światło zastane (najlepsze w tym przypadku są punktowe lampy, żarówki, świece, reflektory, itp). Ten ruch może być w 100% przypadkowy, w tym przypadku liczymy na to, że szczęście się do nas uśmiechnie i złapiemy dokładnie taki moment jak chcieliśmy, z dokładnie taką kompozycją jaką sobie zaplanowaliśmy.
Jestem wielkim fanem prewizualizacji kadrów, bez bezmyślnego pstrykania – ta technika nauczyła mnie pokory do medium i do własnych umiejętności. Pozwoliła na dopracowanie warsztatu, ale też otworzyła moje oczy na przypadek, dynamizm, który w innym wypadku mógłby nigdy nie wkraść się w moje zdjęcia.
Poza tym wszystkim jest to po prostu świetna zabawa fotografią. Doskonałe ćwiczenie na refleks, a dla mnie ciągle ciekawy środek wyrazu, wzbogacający reportaże o elementy niedookreślenia, dynamiki, spontaniczności tak trudne do osiągnięcia standardowymi technikami.
Podsumowanie:
O czym warto pamiętać robiąc dynamiczne ujęcie z wesela lub innej imprezy?
- Długi czas naświetlania (od 1/10 s. w górę)
- Lampę błyskową ustawiamy na wprost
- Flesz nastawiamy na 1/8 mocy (w razie potrzeby zwiększamy lub zmniejszamy moc lampy)
- Przymykamy przysłonę by mieć pewność, że fotografowani ludzie znajdą się w głębi ostrości
- Szukamy źródła światła, które spowoduje rozmazane linie na zdjęciu
- Ruszamy aparatem w trakcie naświetlania
Mam nadzieję, że podczas kolejnego wesela czy imprezy znajdziesz w sobie wystarczająco dużo odwagi by zacząć eksperymentować ze zdjęciami, na których nie wszystko musi być ugrzecznione a efekt dość rock&rollowy. Jeśli masz ochotę na kolejne odcinki tej serii ponieważ chcesz rozgryźć inną technikę fotografii to proszę napisz o niej w komentarzu.
19 komentarze
Swietne zdjęcia uwielbiam zimne ognie
a czym doswietlic jesli para mloda chce zdjecia na dworzu gdy juz jest ciemno?? czy same sztuczne ognie wystarcza i lampa na sankach?
Cześć, super wpis! A w lampie lepiej ustawić TTL czy manual?
Muszę wypróbować tą technikę – efekty są niesamowite
Techniki warte wypróbowania 🙂
Spróbuję na dzisiejszym weselu.
Super, powodzenia w łapaniu “rozmazanych” kadrów 🙂
Hmmm, nie wyszło, nie wiem co zrobiłam źle. Wszystko mi się rozmazywało. Przysłona 8.0.
Magdo, ciężko tak przez Internet ocenić co poszło nie tak. Jakim sprzętem fotografujesz? Jaki czas naświetlania zdjęcia, jaką moc lampy, czy świeciłaś lampą na wprost czy może odbijałaś światło o coś? Jest dużo elementów, które musiałbym wiedzieć żeby to ocenić. Namawiam do kolejnych prób. 🙂
Dzięki za przypomnienie tej techniki 🙂
Dziś spróbuję zastosować i zobaczymy jakie wyjdą efekty!
Powodzenia, dobrze sobie odświeżyć niektóre umiejętności foto 🙂
Krótko i na temat, świetny poradnik
Wojtek nie leje wody, chyba że to niezbędne dla zdjęcia 😉
Czy lampe powinno się ustawić na 2 kurtynę migawki??
Nie, nie na drugą kurtynę. Robimy normalnie, błyskając na druga kurtynę, ciężko potem zapanować nad kadrem.
A jaki tryb autofocusa wybrać, one shot czy all servo ? 🤔
Odpowiedź na stronie: https://niezleaparaty.pl/jaki-tryb-autofokusa-wybrac/
Ekstra 🙂 Lubię te poradniki
Dziękuję Piotrze, obiecuję: będzie ich więcej 🙂