Dragged shutter effect {Techniki fotograficzne #2}

Jeśli szukasz sposobu na pokazanie atmosfery prawdziwej imprezy na zdjęciach to jesteś w dobrym miejscu. W drugim odcinku cyklu „Techniki fotograficzne” omówimy sobie sposób – na imprezowe foty – zwany Dragged Shutter Effect.

Często wykorzystuje się go podczas fotografowania wesel, ale z powodzeniem można zastosować go w fotografii klubowej oraz przy różnego rodzaju eventach.

Zanim oddam głos dzisiejszemu ekspertowi od zdjęć imprezowych, muszę polecić pierwszy odcinek serii, którym omawialiśmy zdjęcia sylwetkowe.

Imprezowe zdjęcia z wesel – jak je robić?

Wszystkiego dowiemy się dzięki uprzejmości Wojtka Długosza z Fabryki Kreatywnej.

Niezłe Aparaty: Na Instagramie Fabryki Kreatywnej często widać zdjęcia z wesel, na których dużą rolę odgrywają rozmyte światła w tle lub na pierwszym planie. Co to za efekt?

Wojtek Długosz: Dragged shutter effect, czyli fleszem po oczach, ale na długim czasie.

imprezowe zdjecia z wesela

Niezłe Aparaty: Jak się robi takie zdjęcia?

Wojtek Długosz: Z jednej strony prosto, z drugiej, trzeba wyczuć idealnie moment i wiedzieć co zrobić z aparatem, gdy migawka już „kliknie”, ale po kolei.

Dragged shutter effect najczęściej uzyskuje się poprzez naświetlenie klatki dla długim czasie (od 1/10 s w górę), z błyskiem.

Lampę błyskową najczęściej kierujemy na wprost. Zdjęcia zrobione w ten sposób odznacza wyjątkowy dynamizm ale też pewna przypadkowość, którą trzeba polubić i po czasie spróbować chociaż w pewnym stopniu kontrolować.

jak zrobic zdjecie ze sztucznymi ogniami

Niezłe Aparaty: Jakie są idealne warunki do wykonania takiego zdjęcia? 

Wojtek Długosz: Najczęściej robię je w nocy lub w pomieszczeniu z ciemnymi ścianami, ewentualnie małą ilością światła zastanego – wtedy najłatwiej o kontrolę nad efektem.

Nie może być całkowicie ciemno – potrzebujemy przynajmniej jednego źródła światła zastanego, dzięki któremu powstaną świetlne mazy na naszej fotografii.

Niezłe Aparaty: Ok, ale jakie są to sytuacje w praktyce?

Wojtek Długosz: Przeróżne, od zdjęć z parkietu, przez portrety we wnętrzu, zdjęcia ze sztucznymi ogniami, po zdjęcia w plenerze w nocy.

Niezłe Aparaty: Jakich ustawień aparatu najczęściej używasz do takich zdjęć z wesela?

Wojtek Długosz: Kluczową kwestią w procesie są ustawienia aparatu. Uproszczę to najbardziej jak mogę. Co prawda nie ma złotego środka, ale u mnie najczęstsze ustawienia to:

czas naświetlania: 1/2s

przysłona: f/ 8.0

ISO: 100

lampa błyskowa: 1/8 mocy

Niezłe Aparaty: Jakim sprzętem robisz swoje zdjęcia?

Wojtek Długosz: aparat Nikon D750 + obiektyw Sigma A 35 + lampa błyskowa Nikon SB-910

W przypadku innego aparatu, innej matrycy, innej lampy, innych warunków zastanych ustawienia mogą się różnić, czasami znacznie – dlatego to jedynie baza wyjściowa, od której można zacząć eksperymentować.

zdjecia z wesela jak zrobic

Niezłe Aparaty: Czy są jakieś triki, o których warto pamiętać wykonując zdjęcie techniką Dragged Shutter Effect?

Wojtek Długosz: Tak. Drugą, równie istotną częścią tej techniki jest ruch aparatem. W ciągu relatywnie krótkiego czasu (1/10″ czasem do 2″) trzeba za pomocą ruchu aparatem „wyrysować” pożądany wzór.

„Rysujemy”, czyli poruszamy aparatem w ten sposób, żeby rozmazać światło zastane (najlepsze w tym przypadku są punktowe lampy, żarówki, świece, reflektory, itp). Ten ruch może być w 100% przypadkowy, w tym przypadku liczymy na to, że szczęście się do nas uśmiechnie i złapiemy dokładnie taki moment jak chcieliśmy, z dokładnie taką kompozycją jaką sobie zaplanowaliśmy.

Jestem wielkim fanem prewizualizacji kadrów, bez bezmyślnego pstrykania – ta technika nauczyła mnie pokory do medium i do własnych umiejętności. Pozwoliła na dopracowanie warsztatu, ale też otworzyła moje oczy na przypadek, dynamizm, który w innym wypadku mógłby nigdy nie wkraść się w moje zdjęcia.

zdjecia z fleszem na weselu

Poza tym wszystkim jest to po prostu świetna zabawa fotografią. Doskonałe ćwiczenie na refleks, a dla mnie ciągle ciekawy środek wyrazu, wzbogacający reportaże o elementy niedookreślenia, dynamiki, spontaniczności tak trudne do osiągnięcia standardowymi technikami. 

Podsumowanie:

O czym warto pamiętać robiąc dynamiczne ujęcie z wesela lub innej imprezy?

  1. Długi czas naświetlania (od 1/10 s. w górę)
  2. Lampę błyskową ustawiamy na wprost
  3. Flesz nastawiamy na 1/8 mocy (w razie potrzeby zwiększamy lub zmniejszamy moc lampy)
  4. Przymykamy przysłonę by mieć pewność, że fotografowani ludzie znajdą się w głębi ostrości
  5. Szukamy źródła światła, które spowoduje rozmazane linie na zdjęciu
  6. Ruszamy aparatem w trakcie naświetlania

Mam nadzieję, że podczas kolejnego wesela czy imprezy znajdziesz w sobie wystarczająco dużo odwagi by zacząć eksperymentować ze zdjęciami, na których nie wszystko musi być ugrzecznione a efekt dość rock&rollowy. Jeśli masz ochotę na kolejne odcinki tej serii ponieważ chcesz rozgryźć inną technikę fotografii to proszę napisz o niej w komentarzu.

Jacek Siwko
Jacek Siwko

Cześć! Mam na imię Jacek. Jestem ojcem gromadki dzieci, fotografem ślubnym oraz pomysłodawcą projektu Niezłe Aparaty. Nagrywam podcast i tworzę treści na kanał YouTube. Prowadzę również Akademię Fotoformy – największy serwis z kursami online dla fotografów i filmowców.

Artykuły: 265

19 komentarzy

      • Magdo, ciężko tak przez Internet ocenić co poszło nie tak. Jakim sprzętem fotografujesz? Jaki czas naświetlania zdjęcia, jaką moc lampy, czy świeciłaś lampą na wprost czy może odbijałaś światło o coś? Jest dużo elementów, które musiałbym wiedzieć żeby to ocenić. Namawiam do kolejnych prób. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.