Czego mama nie nauczyła Cię o SEO? [12 wskazówek]
Dziś na blogu Niezłych post gościnny przygotowany przez eksperta z nietypowej niszy. Kamil Koziński jest fotografem, ale zajmuje się również pozycjonowaniem stron… fotograficznych. Oddaję mu zatem głos.
Gdy słyszysz te wszystkie dziwne skróty typu SEO, SEM, WSO, PPC to pewnie w głowie zaczyna się Ci nieźle kotłować. Z drugiej strony wiesz, że marketing w wyszukiwarce internetowej może dać Ci stały przypływ klientów.
A nic nie cieszy tak jak darmowa reklama i pasywny przychód – zgodzisz się ze mną?! To właśnie daje Ci SEO – z angielskiego Search Engine Optimization, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych lub w uproszczeniu pozycjonowanie.
Darmowa reklama i długotrwały efekt?! Już jesteś straszliwie podekscytowany taką okazją aż tu nagle słyszysz, że trzeba zadbać o tyle rzeczy: optymalizację techniczną strony, wyczerpujące treści czy autorytet witryny. To może przyprawić o ból głowy.
Spokojnie… powiem Ci od czego zacząć przygodę z SEO. Najlepiej zrobić to od początku czyli od zdobycia wiedzy, która pozwoli Ci na rozwinięcie swoich umiejętności w pozycjonowaniu własnej witryny www.
Najtrudniej jest po prostu zacząć. Jednak jeśli podejmiesz wyzwanie zobaczysz, że pierwsze sukcesy dadzą Ci przypływ motywacji na więcej.
SEO na partyzanta – czyli metoda prób i błędów
Nauka samemu to chyba najczęściej podejmowana ścieżka. Bardzo chaotyczna, ale nic tak nie działa jak nauka na własnych błędach. Nie zrozum mnie źle. Choć to najbardziej żmudna i niezorganizowana metoda to jednak dobra na właściwie każdym etapie rozwoju – od początkującego po eksperta.
Google nie chwali się swoimi sekretami więc do pewnych rzeczy da się dojść jedynie metodą prób i błędów.
Sam od czasu do czasu podejmuję tego typu eksperymenty – nie wszystkie kończą się sukcesem, ale z porażki też można wyciągnąć sensowne wnioski.
Potraktuj więc swoją stronę jak poligon, na którym ćwiczysz własne SEO techniki. Do eksperymentów na własną rękę podejdź jak do autorskiego projektu fotograficznego. W końcu największym impulsem do rozwoju jest czysta ciekawość.
Może zdziwi Cię to ale w ten właśnie sposób wypracowałem swoje autorskie metody sprawdzające się w naszym specyficznym biznesie.
SEO – gdzie zdobyć wiedzę na własną rękę?
Blogi SEO
Na anglojęzycznym rynku roi się od dobrych blogów SEO w tym dedykowanych ściśle branży fotograficznej jak np. foregroundweb.com, które oferuje sporo wiedzy również dotyczącej projektowania stron www oraz dużo wyczerpujących materiałów w formie pdf.
Dużo gorzej prezentuje się sytuacja w Polsce. Brak jest właściwie SEO blogów poświęconych branży foto. Z tego względu postanowiłem ruszyć z tematem m.in. na blogu SEO dla opornych. Z blogów zajmujących się ogólnie tematyką SEO z czystym sercem mogę polecić m.in.:
szymonslowik.pl/blog-marketingowy
Książki o tematyce SEO
Z literaturą drukowaną w szybko rozwijających się branżach takich jak IT jest jeden problem. Właściwie w momencie wydania zaczynają się deaktualizować. Mimo wszystko mogę polecić klasyk gatunku SEO czyli “The ART of SEO” dające solidne podstawy. Dostępna jest też polska edycja pod nazwą „SEO, czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek”. To tomiszcze pełne wiedzy z zakresu SEO.
W zeszłym roku znane osobistości z polskiej branży SEO wydały wspólnie książkę pt. SEO playbook gdzie odnajdziesz przyjaźnie wytłumaczone różne aspekty optymalizacji i pozycjonowania stron. Jedna z bardziej aktualnych pozycji książkowych.
Forum
Wydawałoby się że w erze Facebooka fora internetowe to przeżytek. Jednakże w branży SEO istnieje bardzo prężnie działające forum pozycjonowania i optymalizacji: forum.optymalizacja.com. Kopalnia wiedzy na temat SEO wraz z licznymi przykładami (tzw. case study) wpływu działań pozycjonerskich na widoczność strony internetowej.
Grupy FB
Media społecznościowe to świetne źródło wiedzy oraz opcja wsparcia. Największą SEO grupą na Facebooku jest SEO/SEM Polska posiadająca prawie 33 tyś. członków! Bieżące problemy są tam intensywnie dyskutowane i rozwiązywane. Pamiętaj wpierw użyć lupki by nie zadawać po raz dwudziesty tego samego pytania. Jest to jednak grupa ogólno-tematyczna.
Na wielu foto grupach na Facebooku poruszany jest wątek SEO w kontekście naszej branży w tym m.in. na grupie:
Kreatywni – coworking dla fotografów
Merytorycznie o biznesie fotografa
Pozycjonowanie dla fotografów ślubnych
Oraz stworzona przez mnie grupa wsparcia mająca na celu propagowanie wiedzy o SEO w branży zarówno foto jak i video:
SEO dla opornych – pozycjonowanie w branży foto & video
…do której Was serdecznie zapraszam.
SEO vlogi na kanale YouTube
Filmy z roku na rok podbijają coraz bardziej Internet. Szybka i lekkostrawna forma wizualna jest bardzo kusząca. Dlatego każda większa agencja SEO prowadzi własny kanał na YouTube szerzący treści SEO za darmo.
Z anglojęzycznych kanałów o SEO polecę:
https://www.youtube.com/user/neilvkpatel
https://www.youtube.com/user/backlinko
oraz kanał stworzony specjalnie dla fotografów:
Na polskim rynku mamy sporą lukę na YouTube w tematyce SEO nastawioną ściśle na branżę fotograficzną. Przydatne treści w tej tematyce znajdziecie w poszczególnych podcastach oraz serii Fleszem po oczach (#FPO) na kanale: Niezłe Aparaty
Szkolenia stacjonarne
Niektóre agencje SEO proponują rozszerzenie swojej wiedzy w formie warsztatów stacjonarnych. Przykładowo takie kursy proponuje grupa Artefakt: https://www.artefakt.pl/szkolenia-seo. Z kursów dedykowanych branży foto jednorazowo odbyły się warsztaty organizowane przez agencję SEM Concept w Rzeszowie, Katowicach i Warszawie oraz przez Tomka Robaka w Poznaniu. Problem z kursem stacjonarnym jest taki, że w pigułce jednego dnia przekazywany jest taki natłok wiedzy, że aż paruje głowa. Ciężko taką wiedzę przyswoić w pełni na raz. Dobrą alternatywą nie zawierającą powyższego problemu może być kolejna opcja.
Kursy online z pozycjonowania
Osobiście uwielbiam tę formę przyswajania wiedzy. Kurs online można dostosować do swojego trybu życia oraz pracy i rozłożyć go w czasie tak by efektywnie przyswoić wiedzę. Najczęściej gdy chcę wdrożyć się w nowy temat szukam dobrych kursów vod, które krok po kroku przeprowadzą mnie przez różne tajniki nabywanej wiedzy. Moim sposobem na efektywne wykorzystanie takich kursów jest wdrażanie odkrytej wiedzy w praktyce zaraz po obejrzeniu filmiku instruktażowego.
Z ogólnych SEO kursów online mogę polecić szkolenia Gdaka: https://gdaq.pl/szkolenia-seo/
Na rynku polskim mamy obecnie tylko jeden kurs SEO dla branży fotograficznej. Mam nadzieję, że dzięki niemu z powodzeniem zaczniesz piąć się w rankingach Google.
Z zagranicznych kursów SEO i blogowania, profilowanych dla branży foto mamy kurs Fuel Your Photos w cenie 549 $: https://www.fuelyourphotos.com/seo-course/
Gdy oddajesz się w ręce specjalisty SEO
Audyt SEO u profesjonalisty
Chcesz robić SEO na własną rękę, ale nie do końca wiesz w czym leży problem na Twojej stronie? Jeśli tak jest to zamówienie audytu SEO u profesjonalnego pozycjonera może być bardzo dobrym rozwiązaniem.
Specjalista za pomocą profesjonalnych narzędzi zbada kondycję twojej strony. SEO audyt wskaże Ci mocne i słabe strony Twojej witryny. Będzie też zawierał rekomendacje wdrożeniowe które naprowadzą Cię w szybki sposób na właściwe tory i pozwolą na szybsze osiągnięcie celu.
Konsultacje SEO u profesjonalisty
Zdobyłeś już wiedzę i ją konsekwentnie wdrażasz, ale stanąłeś nagle w martwym punkcie? Wtedy takie SEO konsultacje u specjalisty będą strzałem w dziesiątkę. Jeśli potrzebujesz mentoringu albo omówienia konkretnego aspektu SEO to wtedy warto umówić się na rozmowę 1 na 1 z SEO konsultantem.
Oddajesz się w ręce specjaliście
Nie rekomenduje tutaj zlecania pozycjonowania agencji SEO bo nie jest to forma pozyskania nowej wiedzy w tej tematyce. Zlecanie pozycjonowanie przypomina trochę rosyjską ruletkę – albo się uda albo się nie uda. W tradycyjnym modelu współpracy nie mamy żadnej kontroli nad procesem pozycjonowania.
Proponuję jednak znaleźć mentora, freelancera, który przeprowadzi nas za rękę przez tajniki SEO. Takie aktywne pozycjonowanie – polegające na współpracy obu stron może zaowocować dobrym rezultatem. Pozycjonowanie w formie aktywnej czyli połączone ze wsparciem i mentoringiem zapewni nam pozostawienie kontroli nad tym co dzieje się z naszą stroną www oraz umożliwi stałe zdobywanie wiedzy z zakresu jak zadbać o naszą witrynę.
Zaproponowałem Ci 12 różnorodnych źródeł z których możesz pozyskać wiedzę na temat SEO już dziś. Nie ma rozwiązań uniwersalnych. Każdy niech znajdzie tu coś dla siebie. Teraz już nie ma wymówek. Wiesz już jak zacząć zdobywać wiedzę z zakresu pozycjonowania stron. Teraz wystarczy zacząć z niej korzystać. Nie odkładaj tego na później. Zadbaj o widoczność swojej strony internetowej – to inwestycja, która na pewno zwróci Ci się z nawiązką.
12 komentarze
Według mnie wszelkie działania SEO powinno się zacząć od wykonania porządnego audytu strony. Jeśli mamy o tym jakieś pojęcie to możemy zrobić go sami, a jeśli nie to warto pomyśleć o tym, żeby zlecić to komuś, kto się na tym zna. Druga opcja jest o tyle fajna, że można spotkać na przykład agencje SEO, które oferują darmowy audyt strony 🙂
Przydatny artykuł dla osób początkujących. Podkreślasz w nim, aby jak najwięcej czytać, uczyć się i próbować – zwłaszcza, że nie ma jednej i sprawdzonej opcji na skuteczne pozycjonowanie, bo jak wiadomo – panuje tutaj zasada “to zależy” 😉
Wspomniane przez Ciebie forum.optymalizacja.com to dziś już niedoceniana miejscówka i miło, że o niej wspomniałeś. Co prawda coraz mniej tam aktywnych weteranów, ale jeśli ktoś jest zdeterminowany, to wystarczy cofnąć się kilka lat do tyłu i wertować archiwum. Dziś sporo na nim przepychanek, choć trzeba też zrozumieć, że wiele odpowiedzi w kontekście SEO już na PiO po prostu padło i kiedy ktoś po raz setny zadaje pytanie na problem wielokrotnie rozwiązywany, to nie ma co się dziwić, że niektórzy są tym zmęczeni. Z PiO jest tylko ten problem, że wielu młodych, którzy wchodzą do SEO, nie chcą sami sobie zadawać pytań, a szukają gotowych odpowiedzi na złożone problemy i sami nie prowadzą żadnych testów. A w SEO cały urok w tym, żeby swoje mechaniki, które nie są jeszcze przedmiotem eksploatacji konkurencji.
Pozdrawiam, Paq.
Dzięki za polecenie mojego bloga 🙂
Do usług 🙂 Jak dobre treści to właściwie same się polecają 🙂
Szymon wiedzę, że trzymasz rękę na pulsie – powiadomienia o linkach z Ahrefs działają 😛 Doceniam twoją aktywność na blogu ale też grupie SEO/SEM więc warto było wspomnieć również Twoją stronę.
Fajnie napisane, widzę że temat jest ostatnim czasem bardzo rozwojowy 😉
Już niedługo pokażemy coś dużego w temacie SEO dla fotografów 😉
Dzięki Rafał. Jak nie teraz w okresie przestoju o to zadbać to kiedy? Wszystkie największe firmy, które inwestowały w marketing w czasie kryzysu, gdy inni zaciskali pasa, teraz są na wierzchu.
podoba mi się inicjatywa wzjamengo wsparcia. Ściskam! <3
Już wkrótce więcej treści o SEO 🙂
Świetnie, dzięki Ola że doceniasz. Trudne czasy nadeszły. Trzeba się wspierać.