Najlepszy obiektyw do fotografii ślubnej [LISTA]
Niektórzy fotografowie ślubni twierdzą, że brak odpowiednich obiektywów blokuje rozwój. Jeśli myślisz podobnie to pewnie nie spodoba ci się moje podejście. Owszem: sprzęt ma znaczenie, ale by zacząć istnieć w fotografii ślubnej wcale nie trzeba mieć najlepszych szkieł.
Najlepszy obiektyw do fotografii ślubnej
Dopasowanie sprzętu do tematu to podstawa. Tyle tylko, że niemal każdy fotograf podejmuje złą decyzję wybierając swój pierwszy obiektyw.
Obiektywy do fotografii ślubnej (Nikon)
Fotografuję śluby Canonem więc ciężko zgrywać eksperta od firmy z drugiej strony barykady. Dlatego poprosiłem kolegę Nikonowca o wypowiedź w tej sprawie i oto jakie obiektywy poleca. Aha, lista obiektywów do Nikona została posortowana według trzech kryteriów:
- Jakość zdjęć
- Cena
- Wygoda użytkowania
Najlepsze obiektywy do fotografowania ślubów (wybór oparty na jakości zdjęć):
Nikon 14-24mm f/2.8 AF-S (Cena 6900 pln)
Sigma 35mm f/1.4 Art
Sigma 50mm f/1.4 Art
Nikon 58mm f/1.4 G AF-S
Nikon 85mm f/1.4 G AF-S
Nikon 200mm f/4 Micro AF-D
Najlepsze obiektywy Nikona do zdjęć ślubnych (wybór oparty na jakości zdjęć i wygodzie użytkowania):
Nikon 24-70mm f/2.8 AF-S
Nikon 70-200mm f/2.8 AF-S
Najlepsze obiektywy (dla aparatu Nikon) w oparciu o cenę:
Tokina 16-28mm f/2.8 (cena: 2600 pln)
Nikon 35mm f/2 AF-D
Nikon 50mm f/1.8 AF-D
Nikon 85mm f/1.8 G AF-S
Najlepsze obiektywy dla fotografów ślubnych używających aparatów Nikon (wybór na podstawie ceny i wygody użytkowania)
Tokina 16-28mm f/2.8 FX ATX
Tamron 24-70mm f/2.8 VC
Tamron 70-200 f/2.8 VC
Jeśli nie chcesz używać obiektywów innych firm ( tzw. zamienników do Nikona) takich jak Sigma, Tamron lub Tokina to sprawdź koniecznie starsze modele, które można kupić znaczniej taniej niż zamienniki.
Nikon 20-35mm f/2.8
Nikon 35-70mm f/2.8
Nikon 80-200mm f/2.8
Najlepsze obiektywy do Nikona dla fotografów ślubnych (wybór na podstawie jakości zdjęć i ceny):
Tokina 16-28mm f/2.8 FX ATX
Sigma 35mm f/1.4 Art
Nikon 50mm f/1.8 AF-D
Nikon 85mm f/1.8 G AF-S
Tamron 70-200 f/2.8 VC
Jako, że sam wiem wszystko lepiej niż inni to nie chciało mi się słuchać bardziej doświadczonych fotografów. Kupiłem obiektywy, które wydawały mi się niezbędne. Okazało się, że wszystkie musiały wylądować w śmietniku. Nie ma w tym nic złego, ale takie podejście zawsze kosztuje więcej.
Ile?
Mój pierwszy budżet na obiektywy wynosił 5 tysięcy złotych. Całkiem nieźle jak na kogoś, bez pomysłu jakim rodzajem fotografii zająć się na poważnie. Jednak błędem było przeznaczenie całości budżetu na trzy różne obiektywy. Za piątkę miałbym jeden obiektyw z wyższej półki a nie trzy plastiki. Cóż, człowiek uczy się całe życie.
Tu docieramy do pytania: najlepszy obiektyw czyli jaki dokładnie? Najlepiej stałoogniskowy. Z niską wartością przysłony widniejącą na obudowie. Uwaga: najlepszy wcale nie oznacza najdroższy (o tym jeszcze napiszę przy obiektywach do portretu).
Zapamiętaj jedną zasadę: na początek lepiej sprawdzi się jedna stałka z jasnym światłem niż kilka zoomów zaczynających się od f/4 lub f/5.6. Pewnie chciałbyś wyglądać profesjonalnie (nieustannie zmieniając obiektywy podczas sesji ślubnej) – tylko pamiętaj, że fotografa ocenia się po zdjęciach a nie po tym jakie wrażenie sprawia jego sprzęt.
Ha! Czas na cytat podsłuchanej opinii o jednym znanym fotografie: chodził sobie tylko z jednym obiektywem przez całe wesele… A potem zdjęcia petarda!
W takiej sytuacji masz jak widać większą szansę zaskoczyć postronnych obserwatorów wynikami swojej pracy.
Obiektyw do fotografii ślubnej
Najpopularniejsze ogniskowe wśród fotografów ślubnych to 35 mm oraz 50 mm – wcale niekoniecznie te drogie. Dla początkujących fotografów najlepszym obiektywem może być najtańsza stałka 50 f/1.8. Owszem, to najtańszy z obiektywów w tej ogniskowej, ale nie ma co się pakować w koszta zanim nie zarobi się pieniędzy fotografując śluby.
Pytanie od czytelnika bloga:
(…) będę fotografował swój pierwszy ślub. Wszystko złożyło się w ten sposób, że będzie mała ceremonia, bez całonocnej gimnastyki. Udało mi się poasystować na innym ślubie, wiec trochę „liznąłem” tego tematu. Brak sprzętu postanowiłem rozwiązać poprzez wypożyczenie body i obiektywu i teraz potrzebuję porady. Czy lepiej wybrać 24-70 mm czy 70-200 mm ? Obiektywy, które posiadam to 105 mm makro, 50 mm, 85 mm (…)
Specjalnie wkleiłem je by pokazać pewien mechanizm. Początkujący fotograf cierpi zwykle na brak wiary w siebie i leczy to nadmiarem zabieranego sprzętu.
Co do wyboru konkretnych obiektywów (w pytaniu) to musisz zastanowić się na czym ci bardziej zależy. Czy wolisz mieć więcej zdjęć reporterskich, na których pokazujesz ogół dziejącej się sytuacji (obiektyw 24-70 mm), czy może preferujesz wąskie kadry (70-200 mm). Czy jesteś już na tyle odważny by podchodzić bliżej fotografowanych osób (24-70 mm) czy wolisz fotografować z większej odległości (70-200 mm)? Na pewno statystycznie będziesz miał więcej okazji by użyć obiektywu 24-70 mm, ale z drugiej strony w większości tych sytuacji wyręczysz się posiadanymi już przez Ciebie obiektywami 50 mm i 85 mm.
Tak, próbuję naprowadzić na trop: wybór odpowiednich ogniskowych musi być w każdym przypadku odpowiedzią na indywidualne preferencje fotografa.
Obiektyw do portretów
Jeden już masz – 85 mm. Dobre zdjęcia portretowe można wykonać też obiektywem 50 mm.
Obiecałem, że wspomnę o tanim obiektywie używanym do portretowania ludzi. Spotkałem niedawno wschodzącą gwiazdę fotografii portretowej, która używa obiektywu Canon 40 mm (pancake). Światło f/2.8 – sam obiektyw kosztuje niecałe 800 złotych – więc profesjonalni fotografowie ślubni pewnie żachną się na taką taniochę…
Znów wracamy jednak do tego samego tematu: wykorzystaj maksimum ze sprzętu na jaki cię stać, a potem myśl o obiektywach za tysiące złotych. Zresztą w przypadku portretówki 40 mm f/2.8 jest jeszcze coś co warto przemyśleć. Nie jest to podstawowy wybór większości fotografów ślubnych – jeśli chcesz by twoje zdjęcia różniły się czymś od reszty to może właśnie poprzez wybór niestandardowych ogniskowych?
W szklarni Nikona też znajdzie się coś niestandardowego. Choć cenowo znacznie bardziej zaawansowany obiektyw 58 mm ze światłem f/1.4.
Fotografia to nie tylko aparaty, czyli sprzęt do ślubów
Pomędrkowałem to teraz czas na zwierzenia: jakie obiektywy znajdziesz w mojej torbie? Canon – 35 mm f/1.4 50 mm f/1.2 85 mm f/1.2, oraz sporadycznie TS–45 mm f/2.8 i zoom 70–200 mm f/2.8 oraz w ramach szukania mniej popularnych ogniskowych summilux 28 mm f/1.7
PS. Jakiś czas temu przyszło do mnie następujące pytanie z bloga fotograficznego Fotopolis:
Jaki jest Twój ulubiony obiektyw do fotografii ślubnej. Wybierz jeden model, bez którego nie wyobrażasz sobie pracy na ślubach. Jeśli wybór będzie trudny, postaw na taki obiektyw, o którym opowiadając, nie da się ukryć emocji lub pamiętasz jakąś ciekawą anegdotę, historię, z nim związaną. Może pomógł zrobić jakieś ciekawe, bliskie sercu zdjęcie?
Odpowiedziałem (zresztą zgodnie z tym co nadal uważam):
Obiektywy zoom rozleniwiają fotografów. Zamiast chodzić i szukać okazji do zrobienia zdjęcia: stoisz w miejscu i zoomujesz. Zwykle są też znacznie „ciemniejsze“ niż obiektywy stałoogniskowe. Dla fotografów ślubnych jasność obiektywu ma spore znaczenie.
W naszej pracy (główny) temat jest z reguły słabo oświetlony na krytycznych momentach dnia. Za obiektywami typu zoom przemawia zakres ogniskowych, które mieszczą się w jednym obiektywie. Należy pamiętać, że podczas fotografowania ślubu nie zawsze znajdzie się chwilę na zmianę obiektywu – gdy tempo akcji przyspiesza.
Obiektyw typu zoom wyjdzie taniej
Fotograf, który ma za sobą przynajmniej jeden sezon z góry wie, kiedy użyć dany obiektyw. Tym, którzy decydują się zostać fotografem ślubnym na początku przyda się choć jeden zoom. Zresztą taniej wychodzi kupić jeden zoom niż 3 stałki – co nie jest bez znaczenia dla początkujących fotografów.
Czasem zdarzą się sytuacje, w których brakuje “ogniskowej”, ale fotograf powinien pamiętać, że od tego ma przecież nogi. Podejść z obiektywem bliżej fotografowanej sceny nie jest wielkim wyczynem.
Osobiście lubię obiektywy stałoogniskowe za ich „jasność“. Przysłony f/1.2 i f/1.4 niejednokrotnie ratowały mnie w trudnych przypadkach, gdy było ciemno, a zależało mi na tym by czas naświetlania nie był zbyt długi i jednocześnie ISO zbyt wysokie. Warto wspomnieć, że jasne obiektywy łapią ostrość zdecydowanie szybciej.
Szybkość autofokusa jest kwestią, której nie warto lekceważyć. Pary młode fundują gościom weselnym najróżniejsze atrakcje, które musisz zarejestrować. Dość wspomnieć: zejście do lochów i szukanie „zaginionych skarbów“ – oświetlając scenę świeczką – w takim przypadku poradziłem sobie obiektywem 28 mm, który ma najszybszy i najcelniejszy AF w mojej kolekcji.
Obiektyw na ceremonię ślubną
Na ceremonię ślubną zapinam z reguły 50 mm ze światłem f/1.2. Ten obiektyw daje sobie radę w każdym kościele. Jeśli nie masz środków na 50-tkę f/1.2 to zawsze możesz nabyć obiektyw 50 mm f/1.4 (za 1500 pln) lub na początek zainwestować w (zdaniem niektórych: zabawkowy) obiektyw 50 mm ze światłem f/1.8.
Odradzałbym szerokie ogniskowej (35 mm, 28 mm, 20 mm) podczas ceremonii. Fotograf uwiecznia scenę zasłaniając gościom najważniejszy moment dnia. Obiektywu 35 mm używam najczęściej podczas fotografowania tańców. Nie zawsze używam też przy tym AF, często ustawiam ostrość ręcznie.
Dobór obiektywu (ogniskowej) zależy od tego co w danym momencie się dzieje. Gdy podczas wesela zdarzają się przemowy, używam stałki 100 mm f/2.8. Ludzie wtedy siedzą a chodzi o złapanie reakcji na słowa mówiącego, więc nawet taki „ciemny” obiektyw czyli f/2.8 nie stanowi większego kłopotu (stabilizacja doskonale załatwia sprawę).
Obiektyw Canon 35 mm f /1.4 L to obiektyw bez, którego nie wyobrażam sobie realizacji fotoreportażu ślubnego. Oczywiście dobrze jest czasem zmienić perspektywę patrzenia wpinając 50-tkę (używam Canon 50 mm f/1.2 L).
Poznaj swój obiektyw
Na sam koniec porada dla profesjonalistów. Staraj się poznać swój obiektyw “na wylot”. Zrozumienie danej ogniskowej to podstawa. Świadomość tego jak będzie wyglądał kadr zanim przyłożymy aparat do oka to przewaga jaką ma fotograf profesjonalista nad amatorami.
Polecam następujące ćwiczenie: wepnij obiektyw do body i nie zmieniaj go przez dwa lata. Po takim czasie nawet najbardziej odporny fotograf zdąży przyswoić wszystkie cechy danej ogniskowej.
14 komentarze
Czesc
chce kupic kolejne szkło pod rodzinne imprezy i zacząć fotografować komercyjnie wesela itp posiadam sony 6400 w swoim zestawie posiadam 16mm sigme do zdjęć krajobrazowych i 50mm sony na full format, co doradzasz mi dokupić w tym przypadku
Mam pytanie… posiadam D750, tamrona 24-70mm f/2.8 Di VC USD G2 i Nikkora 85 1.8 …
czy ten zoomiasty tamron nie jest z lekka za ciemny na pomieszczenia? warto jest dokupic jakas jana 50’tke np 1.4 czy moze 35 z takim samym “swiatlem”?
To zależy, bo jeśli nie boisz się podbić delikatnie ISO to f/2.8 będzie całkiem fajną opcją do portretów we wnętrzu.
Cześć! Bardzo pomocny artykuł! Chce się na poważnie zająć fotografią (w przyszłości ślubną). Póki co chrzciny, sesje w domach i plenery, ewentualnie jako drugi fotograf na ślubie. Wypatrzyłam sobie nikona d750 i nie wiem jaki obiektyw do tego kupić. Bardziej chyba jestem za stałkami. Myślałam nad Sigmą 35 albo 50 Art, a oprócz tego do mojego starego Nkona d3300 85 mm. Co myślicie o takim rozwiązaniu? Będę wdzięczna za rady!
Dzień dobry. Przede mną reportaż z kościoła.
Mam canona eos R i do niego sigmę f1.4 30 mm, zastanawiam się nad dokupieniem 50.
Myślałam o 50 1.2, ale nie wiem jak działa z bezlusterkowcem, jest droga i kusi mnie tańsza natywna wersja 50 RF 1.8. Co by mi pan doradził?
Odpowiedź na to pytanie: https://niezleaparaty.pl/obiektyw-do-kosciola/
Dzień dobry,
bardzo dziękuję za artykuł. Nie zajmuję się zawodowo fotografią, chyba nawet hobby to za poważne określeniem ale znajomi dojrzeli gdzieś zdjęcia, które robiłam i poprosili by przy okazji uwiecznić ich kameralny “najważniejszy dzień”. Mój zestaw to Canon 450D i klasyczny EF 50mm f/1.8 STM. Doczytałam rady, że każdemu amatorowi może przydać się zoom i zastanawiam się, czy warto wypożyczyć np.: Sigmę 17-50mm f/2.8? Czy jednak 50 ( jak czytam w powyższym komentarzu) da radę? Dodam, że chciałabym się jak najmniej stresować, że coś mi się “nie mieści” bo salka będzie mała…
z góry dziękuję!
Wszystkiego dobrego:)
Paulino, niektórzy twierdzą, że zoomy są dla leniwych fotografów. A poważnie to dla niższych modeli z małą matrycą 50mm może być zbyt “długim” obiektywem. Szczególnie w pomieszczeniach, gdzie nie będziesz mieć możliwości zrobienia kroku w tył. Dlatego ten szerokokątny obiektyw może Ci się przydać 🙂
Rozumiem, że masz na myśli 50mm dla FF? Zostałem ostatnio poproszony o pstrykanie na ślubie cywilnym. Mam do dyspozycji D7500 + 50 1.8 albo zoom 18-140mm. Brać stałkę i nie stresować sie? Czy szukać jakiegoś szkła do wypożyczenia? Ew. dokupić jakieś akcesoria, jak np. blendę?
Pawle, taka stałka 50 1.8 powinna wystarczyć. Ja z takim obiektywem fotografowałem pierwsze dwa sezony. Także da radę 🙂
Swoją 35-kę kupiłam jako pierwszy w życiu obiektyw. I był jedynym przez chyba 3 lata, dziś uważam, że lepszego nie ma. Ale może jeśli kiedyś wypróbuję wspomniany 24-70, zmienię zdanie 🙂
Myśle, że takim 24-70 2.8 idzie obcykać każde zlecenie ślubny. Ja pracuję na 35 1.4 i 85 1.2 – to mi wystarcza w zasadzie. Na początku do zdjęć jeden dobry obiektyw typu zoom.
Ja obstaję przy swoim i jednak jeśli jeden obiektyw to postawiłbym na stałkę 50 mm albo 35 mm 🙂
Jacku dokładnie. Pięćdziesiątka również zrobisz wszystko, ale moim zdaniem zoom dla początkującego jest mniej stresowy 🙂