Fotograf ślubny – jak zacząć?
Przygotowanie do pracy jako fotograf ślubny nie wymaga wielu kroków. Przynajmniej w moim przypadku był to raczej spontaniczny akt woli niż strategiczne działanie.
Tyle tylko, że to wystarczało w 2011 gdy w Internecie nie było tak wiele stron fotografów – gotowych rejestrować śluby na najwyższym poziomie. Owszem, było wielu świetnych fotografów ale nadchodziła zmiana na rynku która wyrzuciła z interesu część “starych wyjadaczy”, robiąc miejsce tym którzy nie wiedzieli że “w Internecie się nie szuka par młodych”.
Dziś jest “trochę” inaczej. Coraz częściej obserwuję, że kariera w fotografii ślubnej to sprawa dobrze przepracowana. Zanim zaczniesz – zerknij na listę, która pomoże ci w pierwszych krokach.
1. Nauka i Doskonalenie Umiejętności Fotograficznych
•Kursy fotograficzne: zapisz się na kursy fotografii, które prowadzą praktycy tej dziedziny. Najlepiej uczyć się od tych, którzy na co dzień weryfikują to o czym mówią. Marketing będzie podstawą twoich działań, ale nie zapominaj o doskonaleniu umiejętności fotograficznych.
•Kluczem przy tych drugich będzie praktyka: postaraj się regularnie ćwiczyć robienie zdjęć w różnych warunkach oświetleniowych.
2. Znajomość sprzętu
• Aparat: inwestuj w dobrej jakości aparat (poradnik zakupowy pojawi się wkrótce na stronie).
•Obiektywy: pomyśl o najlepszych szkłach. Specjalnie wspomniałem o dobrej jakości korpusie a najlwyższej jakości obiektywach. Taka powinna być nasza hierarchia. Kupuj obiektywy o różnych ogniskowych, szczególnie jasne obiektywy, które dobrze radzą sobie w słabym świetle.
•Akcesoria: o nich nie wolno zapomnieć. Ich brak nie da o sobie znać od pierwszego zlecenia (choć i tak bywa), ale ujawni się z czasem. Zazwyczaj przydają się takie akcesoria jak statyw, lampy błyskowe, baterie, karty pamięci i torby / plecak na sprzęt.
3. Budowanie Portfolio
•Sesje zdjęciowe: organizuj sesje zdjęciowe dla znajomych i rodziny, aby stworzyć różnorodne portfolio. Czasem sprawdza się praktyka wyszukiwania modeli przez Instagram (pisałem o tym w poradniku: “Jak prowadzić Instagram, najprostszy poradnik w sieci“.
•Współpraca z innymi fotografami: asystuj bardziej doświadczonym fotografom na ślubach. Jeśli to niemożliwe – spróbuj współpracy z innymi fotografami którzy są na podobnym etapie co ty. Wielu z moich kursantów szło właśnie tą drogą.
4. Legalny biznes
•Rejestracja działalności: zarejestruj swoją działalność gospodarczą zgodnie z przepisami. Ostatnia rzecz jakiej potrzeba to kłopoty z Urzędem Skarbowym.
Wiadomo, dopuszcza się formy działalności nierejestrowanej, ale prędzej czy później przychodzi etap, w którym sprawy nabierają tempa i lepiej już działa się pod osłoną firmy. Najpierw JDG a z czasem i Spółki.
•Ubezpieczenie: zadbaj o ubezpieczenie sprzętu oraz odpowiedzialności cywilnej. Fotoforma Care jest dobrym wyborem, który zabezpiecza na wypadek awarii sprzętu.
•Umowy: Przygotuj wzory umów dla klientów, które jasno określają warunki współpracy. Wzory umów na zdjęcia wszelkiego typu znajdziesz tutaj.
5. Marketing i Promocja
•Strona internetowa: stwórz profesjonalną stronę internetową z portfolio i informacjami kontaktowymi. Pewnie wielu może śmieszyć to, że wspominam o danych kontaktowych, ale wystarczająco długo siedzę w tej branży by rozumieć frustrację potencjalnych klientów, którzy próbując znaleźć namiar na fotografa – po kilku bezowocnych sekundach rezygnują i idą na stronę następnego. Strona www to też właściwie centrum twojej firmy.
•Media społecznościowe: potrafią pełnić tę rolę co strona i nawet miałbym wiele przykładów na taki stan rzeczy. Bazując wyłącznie na rozmowach z fotografami w podcaście Niezłe Aparaty. Tylko, że problem jaki może pojawić się w związku postawieniem całego akcentu na funkcjonowanie bez strony jest taki, że konto na społecznościówkach nie należy do jego twórcy. Fotograf jest tu kimś w rodzaju administratora.
Jasne: aktywnie promuj swoje usługi na platformach takich jak Instagram, Facebook i Pinterest, ale pamiętaj że w razie kaprysu algorytmów cenzorskich lub zwykłego błędu możesz stracić albo dostęp albo całe konto.
•SEO: wydaje mi się w związku z tym najlepszą inwestycją jaką można poczynić gdy myśli się o perspektywie długofalowej. Zoptymalizuj swoją stronę pod kątem wyszukiwarek, aby ułatwić potencjalnym klientom znalezienie cię online i myśl niesztampowo.
Hasło “fotograf ślubny” niekoniecznie przyniesie ci najwięcej zleceń. Zresztą mówił o tym niedawno Kamil Koziński podczas konferencji Refresh Fotoforma”. Kto słuchał na żywo ten wie. Wkrótce nagrania trafią do sieci więc je zareklamuję na blogu. Zatem bądźcie czujni.
6. Relacje z Klientami
•Konsultacje: prowadź szczegółowe konsultacje z klientami przed ślubem, aby zrozumieć ich oczekiwania. Tu przyda się na pewno plan rozmowy. Bazując na nim przestaniesz się męczyć podczas takich spotkań. Doświadczeni fotografowie (wraz ze wzrostem liczby zleceń) powoli rezygnują ze spotkań na żywo (odbywających się online lub stacjonarnie), ale na początku warto je odbywać.
7. Przygotowanie do sesji ślubnej / reportażu
•Planowanie: przygotuj plan dnia ślubu – pod kątem twojego działania. Uwzględnij kluczowe momenty, które chcesz uchwycić, jakich szczegółów nie możesz zapomnieć. Dobrą podpowiedzią są zdjęcia rzeczy, atrakcji za które klient zapłacił. Reszta to już wiadomo: emocje i reagowanie na to co się dzieje w dniu ślubu.
8. Postprodukcja
•Edycja: ćwicz się w wybieraniu i układaniu zdjęć. Te umiejętności przydadzą ci się przy projektowaniu albumów i tworzeniu wpisów na blogu. Ba, nawet przy wrzucaniu zestawów zdjęć na Instagram. Opanuj programy do obróbki zdjęć, takie jak Adobe Lightroom lub Capture One i możesz działać jako pro.
•Backup: regularnie twórz kopie zapasowe swoich prac. Pamiętając o właściwym tagowaniu zdjęć i porządku w folderach.
9. Nie ustawaj w rozwoju
•Warsztaty: bierz udział w warsztatach fotograficznych, festiwalach i konferencjach branżowych, targach ślubnych.
•Aktualizacja umiejętności: śledź najnowsze trendy w fotografii ślubnej. Nie musisz podążać za każdym z nich, ale warto wiedzieć co w trawie piszczy.
10. Opinie i Rekomendacje
•Nie zapominaj o sile “dowodu społecznego”. Proś swoich klientów o opinie i rekomendacje, które możesz umieścić na swojej stronie. Czasem warto kierować ich do wizytówki w Google Maps albo innym katalogu, w którym masz wpis o swojej firmie.
•Sieć kontaktów: buduj relacje z innymi dostawcami usług ślubnych, aby wzajemnie polecać swoje usługi. Mała rada na koniec jest taka by koncentrować się także na usługodawcach innych niż twoja konkurencja. O wiele częściej poleci cię florystka, fryzjer czy makijażystka niż inny fotograf. Ten ostatni zrobi to tylko jeśli ma zajęty termin.