Dlaczego Pentax nie jest modny?
Marka Asahi Pentax, którą teraz kojarzymy po prostu jako Pentax, jest dobrze znana wśród miłośników fotografii dzięki produkcji wielu kultowych aparatów. Dziś nie należy jednak do tak zwanego głównego nurtu i w sumie warto zastanowić się nad pytaniem: dlaczego tak jest?
Owszem, można zrzucić wszystko na fakt że Pentax wchodzi w skład zasobów koncernu Ricoh, który traktuje ją po macoszemu. W Polsce cały Pentax to trzy osoby, ale przecież nadal działa pod własną banderą więc marka powinna być rozpatrywana jako osobny byt.
Zacznijmy jednak od przeszłości bo znajdziemy tam kilka modeli, które szturmem podbijały serca fotografów. Można powiedzieć: budowały estymę marki, którą mocno nadszarpnęła bezlusterkowa rewolucja.
Najbardziej znane aparaty Pentax
1. Pentax Spotmatic: jeden z pierwszych aparatów (lustrzanek) z matrycą pomiaru światła TTL (przez obiektyw). Spotmatic był produkowany w różnych wersjach na przełomie lat ’60-70-tych i cieszył się dużą popularnością.
2. Pentax K1000: jest to jedna z najbardziej znanych i rozpoznawalnych lustrzanek analogowych. Był to popularny aparat dla początkujących fotografów ze względu na swoją prostotę i niezawodność. K1000 był produkowany przez wiele lat i jest nadal doceniany przez wielu fotografów.
3. Pentax MX: ten aparat był często używany przez profesjonalnych fotografów dzięki swojej solidnej konstrukcji i doskonałej jakości obrazu. MX był znany z manualnej kontroli ekspozycji i kompaktowej budowy. W czasach cyfrowych doczekał się wariacji na swój temat w postaci aparatu kompaktowego Pentax MX-1.
4. Pentax 6×7: to średnioformatowa lustrzanka, która była popularna wśród fotografów zajmujących się fotografią krajobrazową i portretową. Dzięki większemu negatywowi, zapewniała doskonałą jakość obrazu.
5. Pentax Auto 110: aparat typu miniaturka, który używał filmu 16mm. Przypomnijmy, że standardowy negatyw używany w lustrzankach miał szerokość 35mm (od tej szerokości wziął się rozmiar matryc w cyfrówkach określany jako “pełna klatka”). Pentax Auto 110 to jedna z najmniejszych lustrzanek analogowych – rozmiarem przypomina aparat kompaktowy.
6. Pentax 645: To średnioformatowa lustrzanka, która była wysoce ceniona za jakość obrazu. Przeznaczona była głównie dla zawodowych fotografów zajmujących się m.in. fotografią portretową.
7. Pentax Super Program (Program A): Ten aparat oferował tryb automatyczny ekspozycji, co było nowością w tamtym czasie, ale zachował również pełną kontrolę manualną.
8. Pentax LX
Lustrzanka z samego topu. Ręczne ustawianie ostrości i możliwość fotografowania w trybie preselekcji przysłony, zablokowania lustra, podgląd głębi ostrości. Dziś brzmi to wszystko jak norma, ale w 1980 – gdy wkroczył na rynek – nie było to takie oczywiste.
9. Pentax Espio Mini
Pentaxowy odpowiednik takich aparatów jak Contax T2 and Yashica T4 (swoją drogą w ostatnich latach Contax T2 bije rekordy cenowe na rynku wtórnym). Kompakt z ciekawym obiektywem pozwalający osiągnąć zadowalające efekty zdjęciowe bez nadmiernego czyszczenia budżetu domowego.
Te to tylko niektóre z kultowych modeli aparatów analogowych marki Pentax. Firma ma bogatą historię w dziedzinie fotografii analogowej i przez lata cieszyła się opinią producenta aparatów wysokiej jakości.
Brak popularności marki Pentax w dzisiejszych czasach (w porównaniu do innych producentów aparatów fotograficznych) można tłumaczyć kilkoma czynnikami.
Oto kilka potencjalnych powodów, dlaczego marka Pentax nie jest tak modna jak inne:
1. Marketing i świadomość marki: Pentax nie inwestuje tak dużo w reklamę i promocję jak konkurenci, co może prowadzić do mniejszej świadomości marki wśród konsumentów. Brak skomercjalizowanej obecności w mediach społecznościowych i wśród konkretnych grup fotografów może również wpłynąć na mniejszą popularność.
Przykładowo: Pentax ma w Polsce trzech ambasadorów. W podcaście Niezłe Aparaty możecie posłuchać rozmowy z Mają Kupidurą, która się do nich zalicza. Jeśli porównamy tę liczbę z listą fotografów wspieranych przez polskie oddziały Canona, Sony czy choćby Fujifilm i Om Systems to od razu widać różnicę w budżetach jakie te firmy poświęcają na reklamę.
Swoją drogą: o byciu ambasadorem marki fotograficznej napiszemy sobie innym razem bo to ciekawy temat i obrósł wieloma mitami.
2. Innowacje technologiczne: Pentax skoncentrował się na aparatach z matrycami APS-C, flagowiec z pełną klatką pojawił się w jego stajni dopiero w 2016 (mimo, że firma miała już prototyp pełnej klatki – Pentax MZ-D – podczas targów Photokina w 2000 roku)!
Podczas gdy inni producenci wprowadzili zaawansowane technologie w swoich bezlusterkowcach min. zaawansowane systemy autofokusu i inne funkcje, które przyciągają uwagę szerokiego grona konsumentów – Petax skupia się na kilku modelach technologii, która przestała mieć dobrą prasę (czyli lustrzankach).
Nie będziemy dziś oceniać co jest lepsze: bezlusterkowiec czy lustrzanka? Z naszej perspektywy ważniejsze jest to co się aktualnie lepiej sprzedaje i na czym fotografowie wolą pracować przy komercyjnych projektach. Oddając honor należy zaznaczyć, że Pentax miał swoje bezlusterkowe momenty jak choćby seria Pentax Q czy kompaktowy Pentax MX-1. Niestety przepadły przez dość małą matrycę.
3. Ekosystem: wartość aparatu fotograficznego nie polega tylko na nim samym, ale także na dostępności obiektywów, akcesoriów i oprogramowania. W tym aspekcie niektóre marki, takie jak Sony, Canon, Nikon, mają rozbudowane systemy, co przyciąga profesjonalistów i hobbystów.
4. Dostępność i wsparcie techniczne: w niektórych regionach trudno jest znaleźć sklepy i serwisy obsługujące sprzęt Pentax, co może wpłynąć na decyzje zakupowe konsumentów.
5. Konkurencja: rynek aparatów fotograficznych jest bardzo konkurencyjny, a konkurencja jest silna zarówno w segmencie lustrzanek jak i bezlusterkowców. Inne marki, takie jak Canon, Nikon, Sony czy Fujifilm, miały większy udział w rynku i większą popularność.
6. Rozwój produktów: swoje robią też częste premiery nowych produktów. Grupa największych producentów co jakiś czas serwuje coś nowego i tym buduje zainteresowanie wokół swojej marki.
Choć Pentax ma swoje lojalne grono użytkowników, nie zawsze wprowadza nowe modele aparatów w takim samym tempie i z takimi innowacjami, jak niektórzy konkurenci.
Przykładowo: Najnowszy aparat Pentax K3 mk III jest porównywany z Nikonem D500. Premiery obu aparatów dzieli pięć lat. To, że trzecie wydanie K3 wypada odrobinę lepiej w stosunku do swojego konkurenta raczej nikogo nie ekscytuje bo uwaga konsumentów już dawno poszła w innym kierunku…
Gdyby aparaty wychodziły mniej więcej w podobnym czasie, wówczas moglibyśmy mówić o szansach na wykorzystanie przewagi. W tym przypadku jest to tylko kolejna zmarnowana szansa.
Należy jednak podkreślić, że popularność marki w dziedzinie fotografii zależy od wielu czynników, w tym od indywidualnych preferencji użytkowników i ich potrzeb fotograficznych. Pentax nadal produkuje wysokiej jakości aparaty, które mogą spełnić oczekiwania wielu fotografów, zwłaszcza tych, którzy cenią tradycyjne podejście do fotografii, ale powrót do łask konsumentów będzie niezwykle trudny.
Niedawno Nikon zdawał się iść tą samą drogą, ale szybkie premiery takich aparatów jak Z9, Z8 czy Nikon Zf zrobiły sporo szumu medialnego i widać, że Nikon wraca do gry.
W tym samym czasie Pentax ogłasza początek prac nad aparatem analogowym…
Na koniec zerknijmy na to co u naszego dzisiejszego bohatera cieszyło się powodzeniem w ostatnich latach.
Najpopularniejsze modele aparatów Pentax w erze cyfrowej
1. Pentax K-1 Mark II: najbardziej zaawansowany model w stajni Pentaxa (DSLR) wyposażona w pełnoklatkową matrycę, stabilizację obrazu i wiele innych zaawansowanych funkcji.
2. Pentax KP: ten model jest bardziej kompaktowy niż K-1, po którym odziedziczył procesor obrazu. KP wyposażono w 24 megapikselową matrycę APS-C, stabilizację obrazu i wydajność przy słabym oświetleniu. Wiele funkcji odziedziczył też po aparacie K3 Mark II.
3. Pentax K-70: to aparat DSLR, który jest cenowo bardziej przystępny i jest przeznaczony dla entuzjastów fotografii. Ma matrycę APS-C, stabilizację obrazu i jest odporny na warunki atmosferyczne.
4. Pentax K3 Mark III – najnowsza wersja lustrzanki wyposażonej w matrycę APS-c, doczekała się też swojej wersji pozbawionej filtra kolorowego (Pentax K3 Mark III Monochrome).