Balans bieli w aparacie
Jak ustawić poprawny balans bieli na zdjęciach? Nie tracić czasu na zmiany w Photoshopie i cieszyć się pięknymi kolorami? Trik wiąże się z użyciem filtra Expodisc.
Robimy zdjęcie testowe ustawiając ręczny pomiar balansu bieli i gotowe. Całość zajmuje jedynie kilka sekund a oszczędza kilka godzin w postprodukcji.
Jak uzyskać naturalne kolory na zdjęciu?
Wszystko wydaje się łatwe gdy oświetlamy zdjęcie jednym źródłem światła. Słońce czy żarówka mają swoje temperatury barwowe. Sprawa komplikuje się gdy miesza się kilka widm w jednym miejscu lub światło filtrują na przykład liście (podczas sesji w parku) dając zielony zafarb na zdjęciu.
Automatyczny pomiar balansu bieli w aparacie nie zawsze dobrze ocenia daną sytuację i powoduje, że na każdym zdjęciu możemy mieć nieco inne kolory. To prawdziwa zmora gdy trzeba obrobić kilkadziesiąt zdjęć z sesji plenerowej. O rozwiązaniu tego problemu, czyli zdjęciach z “custom white balance” opowiedziałem w filmie:
Expodisc jest dostępny w dwóch rozmiarach. Pamiętaj o tym, że krążek musi zakrywać całą powierzchnię obiektywu. Najlepiej wybrać ten, który odpowiada średnicy największego z posiadanych obiektywów.
EXPODISC 2.0 (średnica 82MM) FILTR BALANSU BIELI
EXPODISC 2.0 77MM FILTR BALANSU BIELI
Wszystko to można rozwiązać bardzo szybko ustawiając poprawny balans bieli.
Wszystkie problemy z kolorami powoduje temperatura barwowa światła. Ustalenie właściwej temperatury barwowej “na oko” jest niezwykle trudne. Automatyczne ustawienia balansu bieli (dostępne w menu aparatu) takie jak “domek z cieniem” czy “słoneczko” nie zawsze się sprawdzają…
Podobnie bywa z włączonym ekranem i ustawianiem poziomu Kelwinów tylko pozornie jest dobrym rozwiązaniem…. Ekran nie pokazuje dokładnie, poza tym jest oświetlony światłem w jakim znajduje się fotograf (kolor inaczej wygląda kiedy widzimy go w słoneczny dzień, inaczej po zachodzie słońca…).
Ekran w aparacie nie jest skalibrowanym monitorem, więc wiele razy wydaje się, że zdjęcie jest ok – a potem na komputerze widać, że nie jest. Owszem: czasem możemy przypadkowo trafić na właściwą temperaturę barwową, ale to i tak połowa sukcesu ponieważ nie wiemy jakie jest zabarwienie (tint).
Rozwiązanie problemów z balansem bieli – Expodisc
Dokładny pomiar zapewnia zdjęcie testowe wykonane z Expodisc nałożonym na obiektyw (dodatkowo muszę wspomnieć, że filtr Expodisc działa również jako światłomierz i służy mi do wykonywania pomiaru światła – przez co mogę ustawić właściwą ekspozycję). Poniżej skrótowy plan działania omówiony w filmie.
-
-
- Ustaw balans bieli na pomiar ręczny – custom white balance
- Stań tam, gdzie stoi twój model.
- Skieruj obiektyw w tę stronę z której będziesz fotografował
- Ustaw poprawną ekspozycję (na zero), zrób zdjęcie z Expodisc (wyłączając wcześniej AF)
- W różnych aparatach różnie akceptuje się wykonany pomiar, więc przeczytaj instrukcję obsługi (swojego aparatu (by wiedzieć jak zaakceptować pomiar).
-
1 komentarz
Panie Jacku,
Jestem kompletnie “zielony” w świecie fotografii i dlatego potrzebuję poprawnego balansu bieli. 😉
Zasadniczo, otwiera mi Pan oczy i to z Pana kanału uczę się wszystkiego od kompletnych podstaw.
(Tu serdeczne podziękowania za każdy odcinek, Pana poświęcony czas, wiedzę i energię! Jest Pan absolutnie niesamowity!) W każdym razie, ponieważ moja zajawka fotografią, skupia się na fotografii górskiej, zastanawia mnie, jak badać (z użyciem ExpoDisc-u) balans bieli w sytuacji, kiedy fotografowany cel jest oddalony o kilka godzin drogi z buta… Przypuszczam, że mógłbym się po prostu odwrócić w kierunku przeciwnym do fotografowanego, wykonać pomiar i strzelać w kierunku właściwym, ale czy to da pożądany efekt? A może w przypadku takich odległości, pomiar należy wykonać celując w niebo? Może to błahy problem, ale po wykosztowaniu się na lustrzankę itp, kupno dodatkowych itemów i artefaktów, które mogłyby się okazać nieprzydatne, nie jest moim marzeniem, natomiast kupno czegoś co będę mógł usprawiedliwić niekwestionowaną przydatnością, byłoby już całkowicie uzasadnione. 🙂
Pozdrawiam serdecznie!